Fit blijven tijdens de zomerstop

Huis-Fysio Hans Groote Schaarsberg geeft tips om de zomer ook weer fit uit te komen, zodat je na je vakantie je conditie niet weer opnieuw hoeft op te bouwen en blessures voor kunt blijven. Deze week deel 1; Conditie

Volgende week deel 2;  Kracht, Lenigheid en Stabiliteit:

Heerlijk, zomervakantie vieren!

Het voetbalseizoen is ten einde, de zomer staat voor de deur. Tijd voor een beetje ontspanning: terrasje, hapje, drankje, zwemmen, feesten, vakantie en heerlijk genieten.

Inactiviteit leidt tot verlies

Lichamelijke inactiviteit leidt tot verlies van kracht en conditie. Dat gebeurt al na een paar weken. Hoe beter je getraind was in het wedstrijdseizoen, des te groter is het conditionele verval in de vakantie. Je herkent wellicht het gevoel van de eerste training in het nieuwe seizoen, dat je tong op je schoenen ligt en dat je de volgende ochtend op staat met pijnlijke en stijve spieren.

Rust Roest

Uit onderzoek is gebleken dat in de voorbereidingsperiode het risico op blessures 3 keer zo hoog is, vergeleken met de rest van het jaar.

De belangrijkste reden hiervoor is dat je lichaam in de zomerperiode geen trainingsprikkels meer krijgt. Dat zorgt voor allerlei veranderingen in je lijf. Je hart gaat minder efficiënt pompen en je spieren verwerken zuurstof minder goed. Hierdoor neemt je spierkracht af.

Advies

Wil je optimaal en met minder risico op blessures het nieuwe seizoen starten, dan is het belangrijk om ook tijdens de vakantieperiode actief te blijven. Dit mag natuurlijk ook een andere sport zijn, maar bedenk wat belangrijk is voor jouw sport. Bij voetbal gaat dit met name om loopvermogen, maar ook om kracht. Daarom is er speciaal een trainingsschema gemaakt voor de vakantieperiode. Het advies is om 2-3 keer per week een 30 minuten tot een uur te trainen.

Andere tips

  • Voorkom dat je in gewicht toeneemt. De kilo’s moeten er uiteindelijk ook weer af.
  • Drink met je maatjes met mate. Teveel drank is om veel redenen slecht, niet in de laatste plaats voor je conditie.
  • Zoek je maatjes op! Samen sporten werkt motiverend.
  • Let op de warmte! Boven de 26 graden Celsius en een hoge vochtigheidsgraad is intensief trainen af te raden. Je kunt altijd een activiteit vervangen door een coole duik in het zwembad, een stukje wandelen i.p.v. hardlopen of ga vroeg in de ochtend trainen als het nog niet zo warm is.
  • Het loopschema geeft een afwisseling van duur- en intervaltraining, probeer beide volgens schema aan te houden, het heeft nl. weinig zin om bv. alleen duurtraining te doen voor een voetballer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook kun je kiezen om het conditie schema te combineren met de

Quick Fit 7 Minutentraining.

Deze training kun je installeren als app op je mobiele telefoon. Het zou geweldig zijn als je de 7 Minuten Quick Fit training dagelijks kunt doen.

De 7 Minutentraining bestaat uit 12 verschillende oefeningen in een bepaalde volgorde. Elke workout duurt 30 seconde, met daartussen een pauze van 10 seconde. Bij de oefeningen komen kracht, lenigheid, stabiliteit en cardio aan bod. Het voordeel van deze training is dat je deze workout overal kan doen.

Fijne zomervakantie en heel veel succes met de zomerstop training!!
Namens Fysiotherapie Gezondheidscentrum ’t Dijkhuis.
Vakantiegroet van Hans Groote Schaarsberg

Reacties